5 tips til at mindske stress i hverdagen

5 tips til at mindske stress i hverdagen post thumbnail image

Der findes inden direkte måde til Stress behandling i hverdagen. Skolearbejde, ansvar derhjemme, travle tidsplaner, forventninger du stiller til dig selv og som omverdenen stiller til dig, skuffelser, frister du skal nå og sociale forhold – alt dette kan skabe spænding. Nøgleordet for at mindske stress i hverdagen, er dog rutine. Vi har samlet en guide med 5 tips, som kan hjælpe med dette.

Vær i balance

Lav akitiviter, som du nyder, som at slappe af eller tilbringe tid med venner eller familie. Det handler om balance og at tage det sure med det søde. Men hvis din tidsplan er så fyldt op med aktiviteter, at der ikke er tid til fritid, vil det også stresse dig.

Administrer ansvar

Brug en kalender- eller planlægningsapp til at holde styr på opgaver, gøremål, praksis og andre forpligtelser. Naturligvis er planlægning ikke godt, hvis du ikke rent faktisk gør, hvad du planlægger: At håndtere stress betyder også regelmæssigt at studere, holde øje med opgaver og overvinde udskud. Tag dig tid til at reflektere lidt hver dag og tænke over, hvordan det går. Hvad skal du arbejde på? Har du tid til det?

Spis sundt

Det du spiser, påvirker også dit humør, din energi og dit stressniveau. At spise sunde fødevarer betyder ikke at man undgår alt – det handler trods alt om balance. Det er derfor okay at spise slik engang imellem, hvis du spiste en salat til frokost. Men hvis is og slik er din vigtigste kilde til brændstof, er det sandsynligt, at du går ned eller føler dig dig nedtrykt – og stresset!

Sov godt

Hvem elsker trods alt ikke at sove? Men at få den rigtige søvnmængde er faktisk noget, vi er nødt til at fokusere på, fordi det er let at lade hverdagens pligter, venner og familie eller dine tv-serierkomme i vejen for din optimale søvn.

Træn hver dag

Det er svært at føle sig ængstelig, når du tager dyb indånding på et løbebånd eller mærker hastigheden på en hård cykeltur. Træning tager ikke bare tankerne væk fra stress, det frigiver også kemikalier i vores hjerner, der får os til at føle os bedre tilpas

At lære at håndtere stress betyder altså at opbygge mestringsevner, der giver dig mulighed for at tage hverdagens udfordringer i skridt. Det handler om at holde problemer i perspektiv i stedet for at ignorere dem og lære, hvad man skal arbejde på, og hvad man skal give slip på.