Guide til markedsføring af varemærker

Guide til markedsføring af varemærker post thumbnail image

Selvom man måske ikke skulle tro det ved første øjekast, så er der ret stort forskel på at markedsføre dine egne produkter og ydelser, og så promovere og sælge varemærker igennem online markedsføring

For det første kan det sagtens være at du i din markedsføring af det pågældende varemærke, glemmer at de er midt i en stor PR-storm omkring hvorvidt det går ind for dyremishandling eller ej – store varemærker er som regel også ret politisk aktive, skal man huske. Fordi du ikke lige har læst op på, hvilken slags debat mærket er i, i denne uge, glemmer du at fjerne din lædertaske fra billedet og markedsfører det ud til alle dine følgere på de sociale medier. 

Det er ikke overens med hvad varemærket ville have ønsket, og det kan i værste fald skade både deres- og din forretning. Det skader jeres forretninger ved at rigtige mærkekendere og fanatikere lægger mærke til det, og boykotter brandet på grund af din uvished. 

Hvis du går og har med mærkevarer at gøre i dit daglige liv, om du sælger eller er indkøber hos en større forretning, så er der et par ting der er ekstremt gode at huske, når det kommer til valg af fremtidige kollektioner – du finder dem herunder.

Store politiske sager kan skade omdømmet

Men den regel gælder sådan set uanset om du sælger blikrør til hviderusland eller mærkevarer diamanter fra Skt. Petersburg. Derfor kan du spare dig selv en masse tid og potentielt set en masse penge, ved at lige tjekke op på om brandet er i uvejr i denne tid. De færreste forretningsdrivende kunne forestille sig noget værre end at købe en dyr ting hjem, og så ikke kunne afsætte den igen. 

Læs op på mærkesagerne

Hvis du virkelig er en god salgsrepræsentant, og det er du, så tjekker du op på hvilke slags sociale- miljømæssige og politiske standpunkter et brand har, før du indkøber det og begynder at flashe det over det hele. Hvis der er symbiose mellem den vision og mission som mærkevarevirksomheden har, og de USP\’er du sælger varen på, så er der også endnu større chance for at din markedsføring bliver effektiv og at de ægte designernørder bider med på krogen – og de er de bedste at have med på vognen, for de er også dem der oftest køber dyre mærkevaresager. 

Sidst, så er det bedste du kan gøre kun at sælge noget som du og din butik kan stå inden for, så kan i også markedsføre det med god samvittighed.