Historien for sammenligningstjenester

Historien for sammenligningstjenester post thumbnail image

Opstandelsen af sammenligningstjenester startede med virksomheden, BargainFinder allerede tilbage i 1995. Dengnag var virksomheden tiltænkt som et eksperiment, og offentliggjorde deres eksperiment online uden forinden at give advarsel til de e-handelssteder, som blev sammenlignet. Den første kommercielle indkøbsagent, kaldet Jango, blev produceret i slutningen af ​​1997. Dernæst banebrydede Junglee med en shopping teknologi indenfor sammenligningstjenester, der senere blev erhvervet af Amazon. Andre virksomheder, som var firstmovers indenfor sammenligningstjenester, inkluderer Pricewatch og Killerapp og NextTag. Sidstnævnte blev også senere nævnt som sammenligningstjeneste i Times Magazine over top 50 websites. 

Når udviklingen tager fart

I løbet af 1998 og 1999 tog udviklingen indenfor sammenligningstjenester for alvor fart, da forskellige virksomheder indenfor teknologi, begyndte at udvikle tiltag indenfor service, hvortil der kunne søges efter websteder indenfor detailhandler og disse websigtes priser, hvortil man kunne lagrer dem i en central database. Brugerne kunne derefter søge efter et produkt og se en liste over forhandlere og priser for det produkt. Annoncører betalte ikke for at blive opført, men betalte for hvert klik på et af deres produkter. Streetprices, der blev grundlagt i 1997, har været en virksomhed, der har været meget tidligere fremme end dets konkurrenter, da de implementerede prisgrafer og e-mail-alarmer tilbage i 1998, som et tiltag til deres variant af sammenligningstjenester. 

Omkring 2010 fandt websteder med prissammenligning vej til nye markeder. Især Sydøstasien blev et sted for mange nye samligningstjenester. Det startede i 2010 med CompareXpress i Singapore, og i de følgende år blev virksomheder som Baoxian i Kina, Jirnexu i Malaysia og AskHanuman i Thailand udviklet.

I mellemtiden, blev Google beskyldt for at promovere deres dengang version af sammenligningstjeneste, Froogle, og efterfølgende dens erstatning, den kun-betalte placering, Google Shopping, frem for konkurrenterne i sine søgeresultater, og derved nedbringe trafik til deres andre konkurrenter, for derved at køre nogle af disse ude af forretning. Europa Kommissionen indledte en undersøgelse i 2010, som afsluttedes i juli 2017 med en bøde på 2,42 milliarder euro mod moderselskabet Alphabet og med en ordre om at ændre dens praksis inden for 90 dage. 

Hvad med nu?

Idag er sammenligningstjenester blevet utroligt populære i grad med at e-handel bliver mere og mere anvendt af forbrugerne. Herhjemme kender vi primært til sammenligningstjenester som PriceRunner, men også det skandinaviske comper.no/ har for alvor taget branchen med storm. Der er dog stadig heftigt konkurrence fra Google, som med deres  sammenligningstjeneste, Google Shopping, har mulighed for virkelig at kunne påvirke forbrugerne i deres online rejse.